Ar fi fost oare Romania batjocorita mai mult daca s-ar fi aflat sub ocupatie straina? Ministerul Turismului si campania: Romania The Land of Choice, Romania tara alegerii SAU Romania The Land of Choice for Sex-Turism, Tara alegerii pentru turismul sexual? Imprimare
Familie si educatie - Virgiliu Gheorghe
Scris de Administrator   
Vineri, 01 Martie 2013
Vizualizări: 7063

Ar fi fost oare Romania batjocorita mai mult daca s-ar fi aflat sub ocupatie straina?

"Fratilor, daca murim aici in lanturi si in haine vargate nu noi facem cinste Poporului Roman, ci Poporul Roman ne-a facut onoarea sa murim pentru el!" Petre Tutea


In data de 6 august (2009), Ministerul Turismului a demarat o campanie de promovare a imaginii Romaniei in lume prin lansarea clipului publicitar "Land of Choice" ("Romania, tara alegerii").
Aparitia acestui prim filmulet in doua parti a starnit multe discutii, atat pentru continutul sau inedit, cat si din cauza uriaselor sume de bani care s-au pus in joc. Unii il considera o reusita, altii se arata revoltati, sustinand ca este o bataie de joc la adresa tarii noastre. Cele mai multe reactii le-a provocat afirmatia Nadiei Comaneci de la inceputul primei parti: "Romania e singura tara unde o femeie se poate casatori legal cu patru barbati". Cum vedeti  dumneavoastra lucrurile?


In general, reclamele publicitare se joaca cu planurile simbolice, incat, daca vrei cu adevarat sa intelegi ce se transmite, trebuie sa recurgi la o analiza semiotica. Mai intai, afirmatia in sine este jignitoare.

Ce inseamna ca este legala o astfel de casatorie? De fapt se spune pe fata ca in Romania e ceva obisnuit ca o femeie sa traiasca cu patru barbati, fie separat, fie impreuna. Cu alte cuvinte, romancele, femei frumoase, sunt bune pentru prostitutie!

Se stie ca nunta are un caracter sfant in Biserica - pentru ca prin ea se consacra familia, nasterea de copii, dragostea care ii leaga pe cei doi. Dar casatoria unei femei cu patru barbati nu ar putea indeplini nici una din functiile unei nunti, asa ca implicatiile acestei afirmatii sunt contestarea ideii de nunta, de familie, de nastere de copii.

In aceasta situatie, parodia de nunta pe care o prezinta Nadia Comaneci nu e altceva decat o invitatie la turism sexual in Romania: "Femeile de aici nu vor o familie, ci doar sa se distreze cu voi".

Tara alegerii pentru turismul sexual in Romania - Ministerul Turismului a lansat campania de promovare a imaginii Romaniei in lume prin lansarea clipului publicitar: the Land of Choice - Bataie de joc la adresa Romaniei!Dar celelalte doua scene, aceea in care suntem anuntati ca in Romania se circula pe strada calare pe zebre si cea in care se arata ca la noi cresc pestii in copaci nu ar putea sustine ideea ca intreaga constructie publicitara are un caracter absurd, deci ca totul nu a fost decat o gluma?

Chiar daca ar fi "doar" o gluma, mie mi se pare obraznica si revoltatoare.
Ce om ar accepta ca cineva sa glumeasca despre mama si sotia sa zicand ca ar trebui sa lucreze la bordel, fiindca se preteaza?

De fapt, acest lucru il sugereaza reclama - caci si mama si sora si sotia noastra sunt romance, iar celelalte romance nu sunt decat o parte a neamului din care facem parte. In genere, aceasta reclama e o necinstire a femeii de pretutindeni, lucru pentru care puteau fi dati in judecata cei care au construit clipul.

Ma mir ca miscarile feministe nu s-au sesizat inca. Oricum, in America un astfel de clip nu ar fi putut trece, cel putin cu 10-20 de ani in urma.
De ce credeti ca Nadia Comaneci, si nu Ilie Nastase, a fost pusa sa sustina afirmatia? Tocmai din acest motiv - sa nu apara acuzatii din partea feministelor.


Pe de alta parte, nu e deloc o gluma. Intr-adevar, solutia pe care o gasesc creatorii reclamei ca sa disimuleze batjocorirea fatisa a Romaniei a fost aceea de a introduce conceptul de prostituare in contextul unor acte absurde, lucru sugerat de scenele cu calaretii pe zebre din fata Casei Poporului si cu pestii ce cresc in copac.

De fapt, gluma nu e decat pretextul, caci intregul construct logic nu face altceva decat sa sustina ideea generala a reclamei: "Romania e tara alegerii", iar afirmatia aceasta nu mai este luata de nimeni drept o gluma.

Daca initiatorii acestei campanii publicitare ar fi vrut pur si simplu sa sugereze ca strainii nu stiu nimic despre Romania, de ce nu au ales scenariul unei alte absurditati, in locul celui al "miresei cu patru barbati"?

Daca nu s-a urmarit cu adevarat sugerarea ideii de prostituare, de ce nu s-a inceput reclama cu calaretii pe zebre, ci chiar cu mireasa prostituata?
Este simplu: pentru ca aceasta este chiar ideea de forta a campaniei Ministerului Turismului. Insusi sloganul Land of Choice ne demonstreaza ca n-a fost deloc o glumain Romania faci ce vrei, e legal tot ceea ce-ti satisface placerea, tie, omule-zeu european!


Dar, totusi, poate ca telespectatorii obisnuiti nu vor sesiza aceste nuante si vor ramane numai cu impresia ca e o gluma buna…

Probabil ca foarte putini vor putea sa-si reprezinte logic mesajul acestei reclame, dar aceasta nu inseamna ca majoritatea nu vor trai la un nivel subliminal acest mesaj, mai ales ca el este intarit de insusi sloganul reclamei.

De exemplu, mai nimeni nu pricepe logica reclamei la tigari, dar aceasta nu impiedica cresterea vanzarilor de tutun in urma unei campanii publicitare.
Vedeti dumneavoastra, legile vizualului sunt cu totul altele decat cele ale mediei scrise. Aici conteaza ceea ce se vede, nu ceea ce se deduce logic sau se afirma. Chiar daca in reclamele la tigari se afirma ca fumatul dauneaza grav sanatatii, acest fapt nu micsoreaza semnificativ vanzarile, tocmai pentru ca omul are tendinta sa creada ceea ce vede. Pe el il obsedeaza mirajul, povestea aceea cu care el se identifica si se crede fericit, dar care este in fapt atatarea prin inchipuire a unei patimi.



Asadar, cei care urmaresc reclama Ministerului Turismului vor ramane cu ideea ca in Romania ii asteapta niste femei frumoase dispuse sa le satisfaca fantasmele erotice?

Din pacate, reclama bate undeva mai departe. Nunta este unul dintre cele mai curate si mai sfinte simboluri ale lumii crestine. De aceea batjocorirea ei imbraca din start caracterul unei hule cu valente mult mai profunde.
Stim ca orice reclama lucreaza prin asocieri niciodata intamplatoare. Majoritatea acestora au strict un caracter subliminal.

In cazul nostru, ne putem pune intrebarea: cat de intamplator este faptul ca "mireasa" inconjurata de cei patru "miri" pozeaza exact in fata statuii lui Eminescu, situata la intrarea in Ateneul Roman?
De ce nu la iesirea dintr-un restaurant, intr-un parc sau in alta parte? Ce simbolizeaza aceasta? Poate faptul ca forul simbolic al culturii si artei romanesti este adus ca martor la aceasta consacrare a femeii romane in pozitia de prostituata?
Putem duce gandul mai departe si sa spunem ca, prin intermediul Ateneului si al celui mai reprezentativ om de cultura roman, mireasa poate fi identificata simbolic cu insasi Romania.

Astfel poate fi interpretat mesajul central al clipurilor platite cu banii contribuabilului roman: Romania este asociata, simbolic, cu o prostituata care-si asteapta clientii europeni.

Prin urmare, ce inseamna "tara alegerii"? Conform parabolei primei parti a clipului publicitar, e tara unde faci ce vrei, nu numai cele care incalca bunul simt si randuielile traditionale (vezi nunta cu patru barbati), normele sociale si legale (calaritul zebrei in mijlocul Bucurestiului), dar poti alege sa faci si lucruri impotriva firii, cu tot ce inseamna aceasta, inclusiv homosexualitate, pedofilie, alte perversiuni - lucru sugerat de pestii care, impotriva firii, cresc in copaci. Schimband oarecum registrul, ne intrebam iarasi: oare chiar intamplator s-a ales simbolul pestelui, batjocorit curent in filme si clipuri cu caracter anticrestin tocmai pentru ca este cel mai vechi simbol al lui Iisus Hristos?



Nu vi se pare insa ca cel de-al doilea clip aduce totusi la cunostinta turistului european sau de aiurea minunatele peisaje ale tarii noastre?


E adevarat, sunt cateva imagini foarte frumoase, dar prea putin pentru ca cineva sa inteleaga cu adevarat ce este Romania. Tot femeia senzuala, tot ideea de desfranare centreaza si discursul celui de-al doilea clip publicitar. Peisajele nu indeplinesc decat rolul de decor al actiunii reale, care e erosul.

Ilie Nastase e cel dintai care subliniaza ideea ca manastirea, casele taranesti si peisajul pastoral te pot face sa adormi, te pot plictisi, daca nu cunosti adevarata Romanie. El intreaba telespectatorul daca nu cumva a fost cuprins de somn la vederea unor asemenea peisaje, iar apoi exclama: - "Asta e Romania!", aratand catre o discoteca in care pot fi vazute niste femei care danseaza, de parc-ar astepta consumatorii

Si, daca e sa te plictisesti privind la niste dealuri impadurite, Gheorghe Hagi vine sa confirme alegerea lui Nastase: - "Asta este Romania!”, adica o plaja, unde, in prim plan, niste fete in costum de baie alearga dupa o minge, intr-un joc cu caracter ludic. Si aici tot trupul femeii e pus in evidenta.

Romania, potrivit acestui clip, nu are un chip, nu are traditii, obiceiuri, legi (crestine): e tara unde poti face ce vrei, e un trup pe care conducatorii nostri, dupa ce l-au vandut aproape cu totul la nivel material, acum il si batjocoresc, scotandu-l la mezat pentru turistii desfranati din Europa.


Iertati-ma, dar nu cred ca trebuie sa fii foarte inteligent ca sa intelegi ca aceste clipuri publicitare promoveaza aproape pe fata turismul sexual.
Acest lucru este chiar subliniat pe site-ul tv-net.ro de Sangeorzan Dragomir, care numeste unul dintre afisele oficiale ale Ministerului Turismului "Land of Choice for Sex-Turism" ("Tara alegerii pentru turismul sexual").



De ce credeti atunci ca Ministerul Turismului s-a angajat intr-o campanie in care imaginea tarii este batjocorita?

In primul rand, cred ca initiativa nu apartine acestui Minister, tot asa cum guvernantilor nostri nu le apartin o multime din masurile care se iau in tara noastra.
S-a spus de catre unii ca implicata e BRD, adica Société Générale, care ar fi platit realizarea reclamei.
De asemenea, reclama a fost realizata de filiala din Romania a HAVAS Group, unul din cei sase mari creatori de publicitate de pe glob, cu sediul la Paris. Reclama va fi lansata la Roland Garros adica tot in Franta, la Paris, si va fi transmisa pe Eurosport. Deci, dupa angajament, mi se pare destul de limpede ca initiativa apartine unor grupuri de interese straine de Romania.


Care credeti ca ar fi scopul acestei campanii?

Pe de o parte, castigul. Fiti convinsa ca nu ni se spune cati bani s-au investit in aceasta campanie, de care ma indoiesc ca va creste profiturile in turismul romanesc.
Ministrul Elena Udreasustine ca nu ne-a costat nimic, dar oare afirmatia "turneul Roland Garros este oferit de Romania" nu credeti ca ne costa o gramada de euro? Si pe urma se spune ca nu avem bani sa platim salariile la profesori si medici…

Pe de alta parte, nu putem exclude posibilitatea ca prin aceasta reclama se traseaza, de catre Europa, coordonatele pe care ar trebui sa le urmeze tara noastra: sa fie un fel de rezerva de femei si copii, de loc de desfranare al Europei, un pamant scos la mezat, de parca nu ar fi locuit decat de sclavi…


Nu poate fi considerata exagerata o astfel de afirmatie?

In genere, fiecarei tari membre a Uniunii Europene i s-a rezervat o industrie, anumite lucruri pe care trebuie sa le produca, un anumit sector agricol.
Francezilor si italienilor - agricultura, italienilor - si ceva industrie usoara, grecilor - turismul, germanilor - industria constructoare de masini… Romanilor ce li s-a rezervat?

Ultimul imprumut de 20 miliarde de euro a avut darul sa ne creasca suficient de mult datoriile incat sa nu ne mai putem plati nici macar dobanzile, in conditiile in care aproape intreaga infrastructura a economiei romanesti a fost instrainata sau distrusa.
Cei 20 miliarde de euro deja au disparut, si nu mai sunt bani pentru salarii. Iar F.M.I. ne prevesteste o puternica recesiune.

Nu stiu cum de mai au indrazneala sa ne anunte ceva, cand situatia actuala a Romaniei e cauzata in cea mai mare parte de "asistenta" economica si politica pe care ne-au impus-o ei in ultimii 20 de ani.

Probabil ca am ajuns suficient de saraci pentru a putea fi batjocoriti precum thailandezii sau locuitorii altor tari subdezvoltate
.

De altfel, cu cativa ani in urma se spunea ca se doreste ca Romania sa devina un fel de Thailanda a Europei. Oare nu cumva aceasta campanie publicitara anunta oficial acest lucru?


Nu vi se pare ca e descurajator pentru noi, romanii, sa aflam toate acestea acum?

Cred ca e mai bine sa le aflam inainte de a le trai sau a ni se impune felul lor de intelegere.
De ce credeti ca au plasat parodia de fotografie de nunta in fata statuii lui Eminescu si a Ateneului Roman? Strainii nu stiu nimic despre natura acestui simbol. Discursul ne este adresat noua.

Eu cred ca a sosit timpul sa se dea mai multe lucruri pe fata, lucruri pe care romanii vor fi constransi sa si le asume - precum femeia care accepta sa-si asume conditia de prostituata, desi isi dispretuieste si isi uraste clientii si conditia.

Desigur, multi isi vor pastra demnitatea, dar se mizeaza acum probabil pe cei spalati pe creier de prea mult televizor, pe cei prea adanciti, sarmanii, in cine stie ce patimi egoiste, sau pe cei prea saraci, prea inglodati in datorii, griji sau lipsiti de orice sursa de bani ca sa mai poata reactiona la ceva

Dar daca vom sti cu un minut mai devreme cum stau lucrurile, vom putea lua ceva masuri pentru a salva ce se mai poate. Vedeti, toata cultura aceasta a desfraului si aceste clipuri publicitare produc o tulburare sufleteasca si nasc deznadejdea. Acest lucru se si urmareste, poate mai cu seama de duhul cel viclean: sa se insufle deznadejdea. Aceasta e ca o plasa de paianjen care incet, incet, nu-ti mai lasa nici o libertate de miscare, te paralizeaza. Atunci te dai tu singur batut, fara nici o lupta. Acesta e razboiul nostru astazi.

Si cum credeti ca putem sa ne opunem?

Cu credinta in Dumnezeu, cu convingerea ca nimic nu e inca pierdut.

Vedeti, situatia Romaniei de astazi e foarte grea – nu stiu daca, in istorie, am mai trecut prin astfel de momente.
Ceea ce caracterizeaza vremurile noastre e degradarea morala fara precedent si raspandirea televiziunii si internetului ca mijloace de alienare a maselor. Deci problema e, in ultima instanta, una de ordin duhovnicesc.

Aici cred eu ca e solutia, optimismul pe care suntem indreptatiti sa-l avem: trebuie sa facem pocainta, sa ne spovedim, sa ne intoarcem cu toata inima la Dumnezeu - Care atat asteapta, un semn de intoarcere a fiului risipitor, ca sa-l ia in brate si sa-i lege ranile.

Suntem in situatia in care numai Dumnezeu ne mai poate salva. Cine nu intelege aceasta, cred ca va fi pierdut din toate punctele de vedere: destramarea familiei, boli psihice si trupesti, saracie etc.

Occidentul ar fi avut multe de invatat de la noi, cel putin in sfera credintei, putea afla un izvor nesecat de viata de bucurie si implinire in Ortodoxie… Din pacate complexati, din necredinta, noi am crezut ca nu avem ce le arata si in ce sa ne incredem, astfel ca si ei si noi am pierdut - ei, ceea ce puteau dobandi; noi, ceea ce aveam fara sa-i cunoastem valoarea.

Niciodata insa nu este prea tarziu! Numai sa intelegem aceasta pana nu e prea tarziu…



Interviu cu Virgiliu Gheorghe, aparut in numarul 8 al revistei "Familia Ortodoxa"


Sursa: http://www.familiaortodoxa.ro/2012/06/02/ar-fi-fost-oare-romania-batjocorita-mai-mult-daca-s-ar-fi-aflat-sub-ocupatie-straina/


Informatii utile:

- MANIFEST PENTRU DREPTUL LA VIATA. Viata la superlativ. Avortul ca problema publica, sarcina la adolescente si educatia sexuala. SCOCANT marturia unei foste patroane a unei CLINICI DE AVORTURI (PLANIFICARE FAMILIALA), etc. - Speranta TV - Video - 21 Februarie 2013

- ELEVELE FAC ABSENTE NEMOTIVATE LA SCOALA PE MOTIV DE AVORT. FENOMEN IN SCOLI. Absente (ne)motivate de...AVORT. Fenomenul ELEVELOR care AVORTEAZA ia amploare. Solutia? "PLANNING FAMILIAL" si "EDUCATIE SEXUALA"...In fiecare an, mii de copile...14 Feb 2013

- Aproape 400 DE AVORTURI PE ZI in Romania finantate din BANI PUBLICI! Ipocrizia crasa a IPP - PROIECTUL DE CONSILIERE PSIHOLOGICA ANTE-AVORT, RESPINS LA SENAT. Romania – societate "crestina" care incurajeaza PRUNCUCIDEREA, in asistenta muta a Patriarhiei?

- EXPLOZIA SAU IMPLOZIA POPULATIEI? - Suprapopulare sau Depopulare (Subpopulare - SINUCIDEREA COLECTIVA) in toata lumea? - EUGENIE? - Eugenia sau "imbunatatirea rasei umane". PROGRAME DE DEPOPULARE sau UCIDEREA PREMEDITATA A POPULATIEI PRIN...

- VACCINURILE: PREVENTIA CARE IMBOLNAVESTE SI UNEORI CHIAR UCIDE - Dr. Christa Todea-Gross - Interviu in revista Familia Ortodoxa cu nr. 48 - 29 Ianuarie 2013

- PESTE 400 DE COPII II SPUN TATA UNUI PREOT, PARINTELE MIHAIL JAR (PS Longhin de Banceni). Conferinta Constanta: COPIII, CALEA SPRE HRISTOS. "Atunci cand alini durerea unui copil orfan, alini durerea lui Hristos. HRISTOS NU ESTE INDIFERENT CA NOI" - Feb 2013

Stiinta Dorintei Sexuale (Poftei Trupesti) - Despre dorinta sexuala, pofta trupeasca din perspectiva stiintei: ce este, cum apare, cum o folosim sanatos, cum o controlam, diferenta intre dragoste, iubire si dorinta trupeasca,etc- The Science of Lust-Video

- Indrumarul medical si crestin despre viata al Federatiei Organizatiilor Ortodoxe Pro-Vita din Romania - Dr. Christa Todea-Gross, Preot prof. dr. Ilie Moldovan - Editura Renasterea - 2008 (prima editie) - Carte de bioetica medicala si crestina. Cartea este scrisa pe intelesul tuturor, nu trebuie sa ai anumite cunostinte medicale ca sa intelegi ce scrie in ea. (descarcare gratuita PDF)

- SA TRAIM SANATOS FARA TOXINE. GHID FUNDAMENTAL. ALIMENTE SI PLANTE NATURALE PENTRU REGENERAREA CELULARA COMPLETA - The Detox Miracle Sourcebook: Raw Food and Herbs for Complete Cellular Regeneration (carte)